Vier op de tien mensen werken regelmatig buiten kantoortijden. Het werken buiten kantooruren is de afgelopen jaren licht toegenomen. Het gebeurt het vaakst op zaterdag of in de avond.* Onregelmatige diensten kunnen negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Onregelmatige diensten en je gezondheid

Regelmatig onregelmatige diensten draaien of alleen maar ‘s nachts werken kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Vooral mensen die langdurig nachtdiensten draaien lopen een verhoogd risico op lichamelijke klachten. Wat kun je als onregelmatige werker doen om gezond te blijven en genoeg te slapen?

We weten steeds meer over het effect van ‘s nachts werken

Vroeger was het bijvoorbeeld zo dat wegwerkers ‘s nachts een volledige maaltijd kregen op kosten van de zaak. Dat is heel goed bedoeld, maar het lichaam verwerkt het eten ‘s nachts niet goed. Het staat eigenlijk al in slaapstand, maar moet dan energie verbruiken voor de spijsvertering. De werknemer is daardoor minder alert op het werk en loopt ook meer risico op overgewicht. Er is gelukkig steeds meer bekend over wat werknemers die onregelmatige diensten draaien beter wel en niet kunnen doen voor hun gezondheid.

Dit kan je doen voor je slaap-waakritme

Met wat kleine ingrepen kun je als nachtwerker veel doen om te zorgen voor een slaap-waakritme. Stel: je komt thuis van je nachtdienst. Dan kun je beter geen koffie drinken, want door cafeïne kan je minder goed slapen. Verder is het handig om, als je thuiskomt of net voor het einde van de nachtdienst, nog een licht ontbijtje te eten. Zo word je in ieder geval niet wakker van de honger.

Zorg voor zoveel mogelijk slaap na je nachtdienst

Het advies is om na de nachtdienst zo veel mogelijk slaap te pakken. Door licht, geluid en ons bioritme is het lastiger om overdag te slapen. Het slaaptekort kan worden ingehaald door tussendoor een dutje van een kwartier of anderhalf uur te doen. Ook als je nachtdiensten draait, is het verstandig om ‘gewone’ tijden voor de avondmaaltijd aan te houden. Ons lichaam heeft behoefte aan ritme en regelmaat.

*Bron: CBS 2017

Lees hier het volledige artikel van Nu.nl, geschreven door Marlies Rothoff: Zo blijf je gezond als je onregelmatige diensten moet werken. ‘Aan het Werk’ van LinkedIn Nieuws besteedde ook aandacht aan dit artikel en vroeg om tips van ervaringsdeskundigen. En dat waren er veel!

Meer lezen over slaap en werk? Dat kan in deze blogs: Slaapverhaal: werken in ploegendienst, Het verschil tussen slaperig en moe en Je koffie of je slaap.