Workshops en cursussen beter slapen voor professionals

Werk jij als professional met mensen met slaapproblemen? Volg dan een workshop Beter slapen met ACT voor professionals: verdiep je kennis, verbeter je aanpak en help je cliënten meteen tijdens je volgende afspraak naar een betere nachtrust.

Inhoud van de workshop

  • Fris je kennis over het belang van slapen, slaapritme en slaaphygiëne op
  • Leer wat belangrijk is voor een goede nachtrust vanuit het ACT perspectief
  • Ontvang ACT oefeningen om het natuurlijk slaappatroon van je cliënt te helpen herstellen
  • Bespreek wat jij een uitdaging vindt in het werken met cliënten met slaapproblemen

POH-GGZ

Praktijkondersteuners (POH-GGZ) kunnen meer informatie vinden en zich aanmelden via deze link. In deze interactieve online workshops werk ik samen met Jan Steunenberg (POH-GGZ en ACT-trainer) van Practical ACT. Op de agenda:

  • vrijdag 17 december 2021 van 10.00 – 12.00 uur
  • dinsdag 5 april 2022 van 19.45 – 21.45 uur

Professionals met cliënten met slaapproblemen

Voor (overige) professionals bied ik regelmatig de workshop ACT en beter slapen aan. Neem contact met me op voor meer informatie. Professionals die in hun praktijk veelvuldig mensen met slaapproblemen treffen:

  • fysiotherapeuten
  • personal trainers
  • coaches
  • beweegcoaches
  • leefstijlcoaches
  • counsellors
  • psychologen
  • therapeuten
  • verpleegkundigen GGZ
  • diëtisten
  • gewichtsconsulenten
  • voedingsadviseurs

Zowel ACT beginners als gevorderden kunnen deelnemen aan deze workshops.

 

Mijn aanpak bij slaapproblemen

Je gunt jouw cliënten een betere nachtrust. Zodat ze beter toekomen aan de uitdagingen waar ze in hun leven voor staan, zoals: gezonder leven, verantwoord bewegen, mentale stabiliteit, vitaal werken en het behouden of verbeteren van de balans tussen werk en privé. Je cliënten hopen op een Quick fix en net als ik weet ook jij dat deze helaas niet bestaat. Hoe help je iemand op een duurzame wijze naar een goede nachtrust?

Beter slapen begint bij oefening en aandacht

Beter slapen begint bij het anders omgaan met gedachten en gevoelens over het niet kunnen slapen. Dat vraagt om oefening en aandacht. Veel boeken en (online)trainingen leren van alles over de theorie van slapen. Je cliënt slaapt er echter geen minuut langer door. Ik geef je in de workshop de achtergrond en praktische oefeningen die ondersteunend zijn voor een betere nachtrust voor jouw cliënten.

Duurzame verbetering

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de benadering vanuit ACT goede resultaten heeft op de lange termijn en dat het de kans op terugkeer van de slaapproblemen kleiner maakt. Het geeft een duurzame verbetering van de nachtrust doordat slechte slapers meer vertrouwen ervaren dat ook zij goed kunnen slapen.

Tessa Dekkers – Slaapcoach en trainer beter slapen

Reviews workshop Beter slapen met ACT voor professionals

Algemene beoordeling:

De trainer kwam deskundig over: 8,3

De trainer was sterk in haar communicatie: 8,2

Het programma van deze workshop zat goed in elkaar gezien de tijd en stof die behandeld werd: 8

Ik vond het deelnemen aan deze workshop mijn tijd waard: 8,8

Het merendeel van de deelnemers geeft aan interesse te hebben in een vervolg.

 

Wat een fijne webinar. Mijn complimenten voor de trainers (wat zijn jullie een fijne, rustige trainers) en vooral de interactie onder elkaar vond ik erg fijn. Zo kun je ook je vragen stellen.

Deelnemer

POH-GGZ

De rust van Tessa, geruststelling met betrekking tot wat ‘normaal’ is aan slaap en wakker zijn én begrip voor het probleem van de cliënt vond ik ijzersterk.

Deelnemer

Deze webinars zijn niet alleen interessant voor de POH-GGZ, maar ook voor andere professionals en ondernemers in het werkveld counselling en psychosciale therapie.

Deelnemer

Slaapcoach

Voor mij waren de praktische oefeningen, de interactie en wat daar uitkwam en de tips waardevol.

Deelnemer

Slaapwaarde + ACT

De workshop Beter slapen met ACT voor professionals benadert slaapproblemen vanuit Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Het is een moderne vorm van gedragstherapie die goed werkt bij een duurzame aanpak van slapeloosheid. Dus zonder hulpmiddelen en medicatie. ACT is evidence based, dus we weten wat wel en niet werkt. 

Energie besparen

Slaap laat zich niet controleren en sturen. ACT richt zich op het anders omgaan met de gedachten en gevoelens die horen bij slecht slapen. Hierdoor leren cliënten dat ze mogen stoppen met vechten of vermijden. De energie die ze hiermee besparen, kunnen ze overdag goed gebruiken.

 

Veelgestelde vragen

Is de workshop geaccrediteerd?

Voor POH-GGZ is de workshop Beter slapen met ACT geaccrediteerd bij het Kwaliteitsregister LV POH-GGZ voor 2 accrediatiepunten (2 uur), ID nummer: 413381. De registratie wordt na afloop van de workshop verzorgd door de trainers.

Waarom is gedragsverandering nodig?

Kennis en goede voornemens helpen niet bij slaapproblemen. Want weten wat nodig is voor een goede nachtrust is nog wat anders dat het ook doen! Om beter te leren slapen is het echt nodig om je cliënten te ondersteunen bij het aanpassen van hun gedrag, in kleine stappen.

Welke voorbereiding is er nodig voor de workshop

Voorbereiden is niet nodig. Als je een casus wilt bespreken, is het wel handig om deze kort voor te bereiden. Dit kan heel kort: leeftijd, vraag van de cliënt en waar jij tegen aan loopt. Let er dan ook bij het bespreken goed op dat de privacy van je cliënt behouden blijft.

Wat doet de huisarts bij slaapproblemen?
Hoe werkt slaapmedicatie?

Slaapmedicatie helpt je cliënt niet aan een duurzaam betere nachtrust. Het verkort hooguit de tijd die nodig is om in te slapen en heeft veel ernstige bijwerkingen. Lees meer over slaapmedicatie in mijn blog: De volslagen onzin van slaappillen.

 

Wil je meer weten over de workshop voor jou als professional? Neem contact met me op.