Meld je nu aan voor een gratis webinar Slaapwaarde

In deze serie webinars vertel ik over wat goed slapen is en wat er wel en niet werkt om beter te slapen. Bekijk hieronder de beschikbare data en tijden. Elk webinar duurt een half uur, lekker kort dus. Tijdens het webinar kun je live vragen stellen via chat. Terugkijken kan tot een week na het live webinar. Volg er eentje of allemaal, dat is aan jou!

Meld je hierboven aan voor een of meerdere webinars. Voor elk webinar kan je je afzonderlijk inschrijven.

  • maandag 18 oktober om 19.30 uur: Dit is goede slaap en hierom is het belangrijk. Na dit webinar weet je wat de functie van slaap is, wat er gebeurt als we slecht slapen en hoe goede slaap eruit ziet (en dat is niet persé die 8 uur voor iedereen).
  • maandag 8 november om 19.30 uur: Stop met proberen om goed te slapen. Ik vertel je wat mensen zoal inzetten tegen hun slaapprobleem en waarom dat allemaal niet of maar tijdelijk werkt. Je mag dus stoppen met proberen om in slaap te vallen en ik leg uit hoe dat zit.
  • maandag 22 november om 19.30 uur: Dit is nodig om wél goed te slapen. Na dit webinar begrijp je wat wél werkt om beter te slapen. Ik verklap alvast dat het gaat om minder doen in plaats van meer. Dat klinkt goed als je kijkt naar je volle agenda en to do lijstje(s), toch?

Tijdens het webinar hoor en zie je mij praten. Ik zie en hoor jou als deelnemer niet. Je vragen en opmerkingen kun je kwijt via de chat en ik zal deze beantwoorden tijdens het webinar. Vooraf alvast een vraag mailen of achteraf kan natuurlijk ook. Het webinar kan je volgen via Webinargeek. Hier hoef je verder niks voor te installeren en je hoeft geen account aan te maken.

 

Ik vond het ergens wel prettig dat we niet zelf met camera aan hoefde te zitten. Dit was voor mij de eerste keer bij Tessa. Prettige ervaring.

Daphne

mei 2021

Heldere uitleg en voldoende tijd voor chatvragen.

Deelnemer (mei 2021)

Fijn om te volgen, goede spreker.

Deelnemer (mei 2021)

Verhelderend. Benieuwd naar de volgende.

Ineke D

april 2021

Fijn om te volgen, goede spreker.

Deelnemer (mei 2021)

Prettige heldere en compacte uitleg over slaap en interactief met de diverse vragen tussendoor.

Henny

mei 2021

Lekker kort, relaxed sfeertje.

Annoesjka

mei 2021

Zeer interessante webinar, met name ruimte vragen en quizvragen erg interessant.

Rico

mei 2021

Mijn aanpak bij slaapproblemen

Loze beloftes ga ik niet doen en garanties kan ik niet geven. Ik gun je zeker die gouden tip die je zonder pijn en moeite naar een zalige nachtrust brengt. En ik weet ook zeker dat deze quick fix niet bestaat. Jammer en helaas.

Beter slapen begint bij het anders omgaan met je gedachten en gevoelens over het niet kunnen slapen. Dat vraagt om oefening en aandacht. Veel boeken en (online)trainingen leren je van alles over de theorie van slapen. Je slaapt er echter geen minuut langer door.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de benadering vanuit ACT goede resultaten heeft op de lange termijn en dat het de kans op terugkeer van de slaapproblemen kleiner maakt. Het geeft een duurzame verbetering van je nachtrust doordat je meer vertrouwen ervaart dat ook jij goed kunt slapen.

Tessa Dekkers – Slaapcoach (ACT) en trainer beter slapen.

Slaapproblemen en ACT

Deze cursus benadert slaapproblemen vanuit ACT: Acceptance and Commitment Therapy. ACT is een moderne vorm van gedragstherapie die goed werkt bij de behandeling van slapeloosheid.

Slapen is een natuurlijk proces

Slapen is een natuurlijk proces, net als ademhalen en het kloppen van je hart. Teveel je best doen om je slaapproblemen op te lossen kun je vergelijken met worstelen in drijfzand: het kost veel energie en maakt de situatie alleen maar erger. Ik leer je graag hoe je beter kunt slapen. Zodat je overdag voldoende energie hebt voor alles wat jij belangrijk vindt.

Anders omgaan met gedachten en gevoelens

Centraal staat dat je stopt met vechten en stopt met proberen om controle te krijgen over je slaap. Hier heb je namelijk geen invloed op. Je leert met ACT anders omgaan met gedachten, gevoelens, fysieke sensaties, overtuigingen en herinneringen. Toelaten van lastige gedachten en gevoelens levert op de lange termijn meer op dat ze op de korte termijn proberen te verdrijven of negeren.

Bewezen effectief bij slaapproblemen

Je leert je te richten op wat je zelf kunt beïnvloeden, zoals je eigen gedrag. In plaats van je te verzetten tegen gedachten en gevoelens of controle proberen te krijgen over je slaap (dat kan namelijk niet). ACT is bewezen effectief bij de behandeling van slaapproblemen.

Je hoeft niks af te leren

Veel adviezen, trainingen en cursussen over slaap zijn gericht op wat je allemaal niet (meer) mag, denk aan het gebruik van een scherm in de avond. Of juist moét doen zoals een piekerschrift naast je bed. Van mij mag het allemaal wel wat luchtiger en losser, het liefst met een beetje humor. Je hoeft in deze cursus niks af te leren. Ik bied je nieuwe manieren aan om met het niet kunnen slapen om te gaan. Je kunt dit zelf toepassen en ervaren wat het je oplevert.

Je dag maakt je nacht

Of je goed slaapt hangt ook af van de invulling van je dag: doe je wat jij graag wil en belangrijk vindt? Hoe is het met je balans tussen rust en inspanning? Als daar aanpassingen gewenst zijn, heeft het geen zin om een paar trucjes te leren om de slaap binnen te halen. De slaapproblemen zijn dan namelijk snel weer terug.

Dit doet ACT niet

De toepassing van traditionele aanpakken (zoals CGT) richten zich op het wegnemen van symptomen. Bijvoorbeeld door je te richten op het blokkeren of uitdagen van gedachten of angstige gevoelens weg te nemen. Je steekt hierdoor onbedoeld energie in het kwijtraken van wat je graag wilt, namelijk slapen. Met ACT verander je de relatie die je hebt met je gevoelens en gedachten zonder ze te bevechten of blokkeren.

Belangrijke thema’s

Wat zit er allemaal in deze online cursus? Er valt veel te leren en oefenen op het gebied van slaap. Ik heb de belangrijkste informatie, duidelijkste uitleg en best werkende oefeningen verzameld en in deze cursus gestopt. Dit zijn de hoofdthema’s van de cursus.

Meer vertrouwen in je nachtrust

Ervaar meer vertrouwen in je nachtrust. Ook jij kunt beter slapen omdat je nu begrijpt wat er nodig is en wat juist averechts werkt voor je slaap.

Loslaten van hulpmiddelen en controle

Slapen is niets doen. Hulpmiddelen en activiteiten die je inzet om beter te slapen hebben geen of een averechts effect, daar mag je mee stoppen. De kunst is om zoveel mogelijk te lijken op een goede slaper. Deze doet niets om goed te kunnen slapen.

Een goede nachtrust begint overdag

Je nacht is een weerspiegeling van je dag en andersom. Als je overdag maar door rent in een hoog tempo, is het lastig om ‘s nachts goed tot rust te komen. Aanpassingen overdag helpen je naar een betere nachtrust.

Heb je vragen beter slapen en mijn aanbod? Laat het me weten.