Zit het tempo er goed in? Best lekker om je helemaal op je werk storten. Lukt het om tijd vrij te houden voor beweging, daglicht en lummelen? Lees waarom het voor je slaap belangrijk is om te stoppen met stressen.

Dit doet stress met je slaap

Niks mis met even je tempo versnellen. Maar lekker hollen combineer je het best met tussendoor een korte pauze. Pak die touwtjes weer in handen en zorg ervoor dat je leven uit meer bestaat dan draven van het een naar het ander. Bouw je tempo af aan het eind van de dag. Want stress en slaap stoten elkaar af als twee dezelfde polen van een magneet.

 

De stresscirkel en je nachtrust

Tijdgebrek kan ook indirect vreten aan je nacht. Zelfs wanneer je voldoende uren in bed doorbrengt, kan het zijn dat je de slaap niet kunt vatten omdat je de hele dag jachtig bezig bent geweest met een race tegen de klok. Hectische (werk)dagen gaan vaak samen met verstoorde slaap (T. Åkerstedt, 2007).

Stel je voor: je doet overdag wat stress op (daar hoef je vast geen moeite voor te doen). Bijvoorbeeld op het werk, het was net even te druk of misschien heb je al wel een tijdje teveel op je bord omdat er een collega is uitgevallen. Die stress zorgt ervoor dat je heel alert bent en je werk zo goed mogelijk kan doen. Tot zover een prima systeem. Alleen kan het door die verhoogde alertheid lastig zijn om ’s avonds en ’s nachts voldoende tot rust te komen. En alleen als je rustig bent, is de slaap welkom.

Het is geen ingewikkeld systeem of een moeilijke theorie. Dit is hoe het werkt voor ons allemaal. Als je je gestrest voelt, blijf je aan staan. Het is dan moeilijker om voldoende tot ontspanning te komen. Die ontspanning is een voorwaarde om in slaap te vallen. Waardoor je weer kunt herstellen en alles de volgende dag veel beter aankunt. Dat is de cirkel waar je liever in terecht komt: de stresscirkel.

Zo stop je op tijd met stressen voor je slaap

Wat doe jij ‘s avonds? Werken, sporten, piekeren, leren, lezen, tv kijken of alles doen voor een goede nachtrust? Van nature zijn we overdag actief en ‘s nachts in rust. Daartussen zit een periode van afbouwen en die is onmisbaar! Sla je het afbouwen over, dan verloopt je nacht net zo onrustig als je dag. Het maakt niet zoveel uit wat je precies doet, als het voor je systeem maar duidelijk is dat het richting rust-tijd gaat. Doe vooral iets dat je leuk vindt, want er is al zoveel dat ‘moet’.

Kom je moeilijk tot rust? Plan een gratis kennismaking in (online of telefonisch) om te bespreken wat ik voor jou en je slaap kan doen.

Wie overdag een enorm tempo heeft opgebouwd, heeft ‘s avonds een lange remweg (B. Hofstede, 2021)

Je kunt ook direct starten met de 4-weekse Slaapflow. Hierdoor leer je weer beter slapen zodat je voldoende energie hebt overdag.

Foto door Karolina Grabowska